2009-10-17

Läsarfråga

"Hej! Jag har köpt ett par stövlar (visserligen inte Bianco, men jag gissar att ni är skoproffs ;-)) som slutar strax under knäna men problemet är att det blir alldeles knöligt nere vid fotleden vilket resulterar i skavsår och obekvämlighet. Varför hasar stövlarna ner sig så väldigt? Och vad kan jag göra åt det? Det är inte snyggt heller! /Anna"

Hej Anna!
Självklart är vi skoproffs, du har kommit till rätt ställe.
Jag antar att stövlarna är gjorda i skinn eller mocka? Sådana material blir nämligen mjukare och mer tänjt med tiden vilket kan resultera i att skaften "hasar ner". Detta kan även hända med skor i konstläder men eftersom skinn är mer medgörligt blir effekterna större. Stövlar utan dragkedja utsätts lättare för den här typen problem då materialet tänjs varje gång du sätter på dig stövlarna. För att undvika detta bör man alltid använda skafthållare i alla stövlar redan från början. Med hjälp av skafthållare står stövlarna upp när du inte har på dig dem och skaftet hålls rakt istället för att vika ihop sig. Att fixa ett par stövlar som redan börjar hasa ner är i stort sett omöjligt, om man inte tränar upp sina vader så att stövlarna sitter tight runt vaden och inte kan hasa ner. :-) Du kan köpa stövelskaft hos oss för 40 sek /par. Mitt tips är att börja använda stövelskaft i dina stövlar som redan hasat ner för att minimera risken för att det blir ännu värre. Ett annat tips är att använda skohorn även till stövlar så att man inte trampar ner hälkappan och skaftet.



Lycka till!
/Matilda

2 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för svaret! Stövlarna är helt nya, köpta i fredags, och bara använda under helgen. Därför är jag lite "nervös" över problemet. Stövlarna är i skinn och har dragkedja. Mina vader är dock av modell större så stövlarnas skaft är modell XL :-) kanske kan det spela in? Men jag ska definitivt skaffa skafthållare! Tack återigen. /Anna

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag förstår din oro. Välkommen in så kan vi titta på stövlarna och se om det finns något annat tips att tillägga... Eventuellt blir skavsårsproblemet bättre när de blir mjukare. Svårt att veta var problemet ligger när man inte sett stövlarna. Än en gång, lycka till! /Matilda

    SvaraRadera